Mijn nieuwsgierige houding in verschillende situaties
Omschrijving:
Voor mij betekent de nieuwsgierige houding dat ik opensta voor nieuwe ervaringen en graag wil ontdekken hoe dingen werken. Het betekent dat ik vragen stel, goed observeer en probeer te begrijpen waarom iets gebeurt. Ook houdt het in dat ik alert ben op wat ik zelf kan leren van situaties en dat ik niet snel genoegen neem met oppervlakkige antwoorden. Nieuwsgierigheid gaat voor mij ook over het durven kijken naar wat ik beter kan doen en daar actief mee aan de slag gaan.
Ontwikkeling dit schooljaar:
Dit jaar merk ik dat ik steeds beter ben geworden in vragen stellen en kritisch kijken naar mezelf. Ik vind het makkelijker om te reflecteren op mijn eigen handelen en om te bedenken wat ik kan verbeteren. Soms ben ik nog wel snel tevreden met een eerste antwoord, maar ik leer steeds meer door te blijven doorvragen en te zoeken naar nieuwe manieren om dingen aan te pakken.
Reflectie schoolsituatie - SPM-les geven aan klas SMM1F (19-03-2025)
.jpg)
Stap 1: Betekenisvolle situatie
Tijdens de voorbereiding van de SPM-les was ik vooral benieuwd hoe het zou zijn om echt voor de klas te staan en of mijn uitleg goed zou overkomen. Ik wilde weten hoe de groep zou reageren en of ik ze kon motiveren.
Stap 2: Terugblikken op het handelen
Tijdens de les merkte ik dat ik heel alert was op hoe de klas zich gedroeg. De meeste leerlingen luisterden goed, maar er waren ook een paar die het lastig vonden of wat afgeleid waren. Dat viel me meteen op, en ik probeerde daar ook op in te spelen door hen extra uitleg te geven.
Stap 3: Bewust worden van essentiële aspecten
Wat me opviel, was dat ik het interessant vond om te kijken hoe iedereen anders leert en reageert. Dat gaf me ook inzicht in wat ik beter kan doen als begeleider. Ik ontdekte dat nieuwsgierig zijn in zo’n situatie betekent dat je openstaat voor wat er gebeurt in de klas, en dat je daar iets van wil leren.
Stap 4: Formuleren van handelingsalternatieven
De volgende keer wil ik meer gebruik maken van bijvoorbeeld een demonstratie of visueel voorbeeld, zodat de uitleg nog duidelijker wordt voor iedereen. Ook lijkt het me slim om wat meer vragen te stellen tijdens het uitleggen, zodat ik weet of iedereen het echt snapt. Zo kan ik mijn nieuwsgierigheid beter inzetten om de les te verbeteren.
Reflectie stagesituatie - Bellen voor Quick bij Kogros sport en fashion
Stap 1: Betekenisvolle situatie
Tijdens mijn stage bij Kogros Sport en Fashion kreeg ik de taak om voetbalclubs te bellen om ze te interesseren in het kledingmerk Quick. Hierbij was het belangrijk dat ik niet alleen mijn verhaal deed, maar ook goed luisterde naar de reacties van de mensen die ik sprak.
Stap 2: Terugblikken op het handelen
Ik merkte dat ik steeds beter werd in luisteren naar wat clubs echt belangrijk vonden. Soms waren mensen geïrriteerd omdat ze vaak zulke telefoontjes kregen. Ik bleef rustig, stelde vragen en probeerde te begrijpen waarom ze geen interesse hadden.
Stap 3: Bewust worden van essentiële aspecten
Door actief te luisteren en oprechte interesse te tonen, kreeg ik betere gesprekken. Ik begreep dat nieuwsgierigheid niet alleen gaat over vragen stellen, maar vooral over écht willen snappen wat de ander denkt.
Stap 4: Formuleren van handelingsalternatieven
Volgende keer wil ik nog gerichter vragen stellen die aansluiten op de club, bijvoorbeeld: “Wat is voor jullie belangrijk bij een kledingpartner?” Ook kan ik informatie van eerdere gesprekken gebruiken om beter voorbereid te zijn.
_JPG.jpg)
Reflectie algemene situatie - Voetbalwedstrijd VV SHO vs FC Oudewater
.jpg)
Stap 1: Betekenisvolle situatie
Vorige week speelden we met VV SHO onze laatste wedstrijd van het seizoen tegen FC Oudewater. Het was een vrij belangrijke pot, want er was nog een kans dat we konden degraderen. Voor het eerst speelden we in een 4-4-2 opstelling met een ruit op het middenveld. Normaal spelen we altijd 4-3-3, dus ik was best benieuwd hoe dat zou gaan, vooral omdat ik spits ben.
Stap 2: Terugblikken op het handelen
Tijdens de wedstrijd merkte ik dat het wel even wennen was. Ik had nu een spits naast me en dat maakte het spelletje anders. We moesten goed op elkaar letten en ik had niet zoveel ruimte als normaal. Toch vond ik het ook wel interessant om te zien hoe dat werkte en wat voor invloed het had op het team.
Stap 3: Bewust worden van essentiële aspecten
Wat ik vooral meepakte, is dat een andere tactiek best veel verandert aan hoe je speelt. Je moet meer communiceren en afspraken maken over wie waar loopt. Ik dacht eerst: we zien wel hoe het loopt, maar eigenlijk moet je er echt op voorbereid zijn.
Stap 4: Handelingsalternatieven
De volgende keer zou ik van tevoren wat meer willen overleggen met mijn medespits. Gewoon duidelijk maken wie wat doet. Ook lijkt het me handig om dit soort opstellingen vaker te trainen, zodat het niet helemaal nieuw voelt in zo’n belangrijke wedstrijd.
